Brandpreventie avond

BRANDPREVENTIE AVOND VINKEVELD

GEPLAATS OP: 09.02.2014
Brandpreventie-avond Vinkeveld

Donderdag 30 januari jl gaven de brandweer Hollands Midden en de Nederlandse Brandwondenstichting voorlichting over brandpreventie en alles wat hiermee samenhangt.

Aan ongeveer 50 luisteraars vertelden Wally Visser, Eveline Borst en Toon van der Zalm over de noodzaak van een rookmelder, het hebben van een vluchtplan in geval van brand, het voorkomen van brand (bijv. geen verzamelstekkerdoos pluggen in een andere stekkerdoos, controleer de slang eens achter de droogtrommel op stof), eerste hulp bij brandwonden (10 minuten! koelen onder lauwwarm water), en de impact van brandwonden op niet alleen het slachtoffer maar ook op de omgeving.

Het was een interaktieve avond met discussie's over deze onderwerpen. Op de voorlichtingsfilmpjes kon iedereen het verschil zien in vlam vatten tussen een synthetisch dekbed en de ouderwetse wollen deken. Ook zagen we de enorme vlammen en rookontwikkeling bij het in brand gaan van een (droge) kerstboom.

Om ongeveer kwart voor tien kwam er een einde aan deze informatieve avond en kregen de bezoekers een aardigheidje mee. Er was ook voldoende foldermateriaal aanwezig om het e.e.a. thuis nog eens na te kunnen lezen.

Een interessant weetje: mocht u niet in staat zijn om de rookmelder zelf te plaatsen, dan kunt u contact opnemen met het rookmeldersteam van de ned brandwondenstichting: 0251275590. Dan wordt deze gratis voor u gemonteerd!

Enkele belangrijke site's:

www.watdoejijbijbrand.nl

www.brandwondenstichting.nl

De blusdekens kwamen ook nog even ter sprake. Als u de test van kassa wil zien: