Vogelwandeling

VOGELWANDELING VINKEVELD

GEPLAATS OP: 19.06.2014

Donderdagavond was het verzamelen voor belangstellenden bij het informatiebord van de Wijkvereniging. Hein Verkade was onze gids en verteller over alles wat er om en over ons heen vliegt.

Het weer werkte mee, ondanks een enigszins dreigende lucht bleef het droog en zonnig. Met z'n twaalven volgden we Hein die ons wees op Scholeksternest op het dak van de flat, Grote Mantelmeeuw, Turkse Tortel, Spreeuwen en nog vele andere vogels.

Wist u bijvoorbeeld dat 80 procent van de jonge Spreeuwen binnen 3 dagen uitvliegt? We liepen langs het nest jonge Zwaantjes en de jonge Nijlgans naar de duinen langs Rinus z'n trap naar de Willem van den Bergh-'s Heeren Loo, daar zagen en hoorden we de Tjiftjaf.

Ook hoorden we de heldere zang van de Zwartkop, de Koolmees, de Heggemus en de vinkeslag van -u raadt het al- de Vink. In de verte hoorden we heel even een Nachtegaal, maar Hein vertelde ons dat die nu niet zo heel veel meer zingt, want alle territoriums zijn inmiddels wel afgebakend en ze zijn nu druk met andere zaken, zoals nesten bouwen en jongen voeren.

Wist u dat in onze duinen, tussen Den Haag en Zandvoort, zich de grootste populatie Nachtegalen van het hele land bevind? Met zo'n boeiende verteller vliegt de tijd en het werd tijd om terug te gaan en terwijl we daar zo liepen werden we alsnog getrakteerd op een concert van een Nachtegaal die toch wat van zijn kunnen toonde.

Kortom het was zeer de moeite waard en voor herhaling vatbaar.

Met een bedankje aan Hein en een gift voor de Vogelbescherming sloten we deze avond af en ging ieder zijn weegs.

Namens de Werkgroep Groen en Milieu

R. Sluijs