Zicht op de Noordzee.JPG

WIJKVERENIGING VINKEVELD ORGANISEERT STRUINWANDELING DOOR COEPELDUYNEN

GEPLAATS OP: 11.09.2015
Wijkvereniging Vinkeveld organiseert Struinwandeling door Coepelduynen 3 september 2015

Donderdag 3 september zijn 20 natuurliefhebbers o.l.v. boswachter Mark Kras van Staatsbosbeheer de Coepelduynen in getrokken.

En het was niet zomaar even wandelen, nee, duin op en af, door zandvlaktes en struiken ging de groep het duingebied in, met boven ons zware en dreigende regenwolken.

Enthousiast vertelde Mark dat het gebied de Coepelduynen het mooiste stuk duin van Nederland is. Dat komt o.a. dat het gebied niet voor waterwinning wordt gebruikt en omdat de wind vrij spel heeft in de zandvlaktes die er zijn.

Omdat de wind van van Zuidoost naar Noordoost waait, houdt dat het zand in beweging waardoor niet alleen het aanzicht maar ook de vegetatie blijft veranderen (nieuwe plaatsen, nieuw vegetatie).

De Coepelduynen is een officieel rustgebied, Honden zijn er sowieso verboden vanwege de reeen (die gedurende de dag zich meestal schuil houden onder de struiken) en vossen die er zijn.

Bovendien leven er met name in de Guytendel-vallei veel orchideeen op drassige grond. Omdat honden van natte gronden houden, zou dit voor deze plantensoort een bedreiging vormen als zij er zouden worden toegelaten.

Wat hebben we nog meer gezien aan bijzondere fauna:

Het wasplaatje. Als deze paddestoel jong is, is deze geel. Later wordt deze zwart

(Welriekende) Salomonszegel

Geel Vlasbekje (laat niet ieder insect toe om het voedsel te pakken). M.a.w. je moet als insect sterk zijn en van goede huize komen om "in dat bekje te komen".

Aardbeispinazieplantje. Niet eetbaar. Deze plant is gekweekt en in de duinen gezet.

Het verste punt waar we naar toe zijn gelopen was de Guytendel-vallei. Vroeger gebruikt als aardappelveld. Ongeveer 25 jaar geleden werd deze vallei uitgegraven tot net boven het grondwaterniveau, vandaar dat de grond zo drassig is en er o.a. Orchideeen en Parnassia, een schattig wit bloempje op groeien.

Grappig detail: het zand dat vrijkwam bij de bouw van de Estec en de Van de Berghstichting is gebruikt voor de aanleg van de A4.

Helaas heeft het wild zich niet aan ons laten zien.

We eindigden de geslaagde tocht in Take Two, een dikke anderhalf uur later waar we hartelijk werden ontvangen met koffie en heerlijke appeltaart. En waar precies op dat moment de regen met bakken de lucht uit kwam. We waren dus net op tijd binnen!