416/Vogelkastjes 2021.jpg

OOK DIT JAAR ALLE NESTKASTJES WEER SCHOONGEMAAKT EN GEREPAREERD

GEPLAATS OP: 08.02.2021

Sinds de actie "Vreemde Vogels in het Vinkeveld", hangen er vanaf 2010 in onze wijk heel veel nestkastjes voor mezen. Maar met alleen een paar (het zijn er zesenveertig!!) nestkastjes ophangen ben je er niet. Het betekent ook ieder jaar alle nestkastjes controleren, schoonmaken, repareren of vernieuwen. Gelukkig sponsort de wijkvereniging dit initiatief zodat er ieder jaar een aantal nieuwe nestkastjes aangekocht kunnen worden want, ondanks het feit dat ze grondig in de beits worden gezet, hebben ze hier aan zee toch behoorlijk te lijden.

Op zaterdag zes februari zijn alle nestkastjes weer gecontroleerd en in negentien ervan bleken mezen te hebben gebroed. Dit kunnen zowel kool- als pimpelmezen zijn want ze passen er allebei in. Wat ieder jaar weer opvalt is dat er in "Vinkeveld 1" maar heel weinig sprake is van broedende vogels en als het al gebeurt dan is het aan de buitenkant van de wijk. Waarschijnlijk zorgt de dichte bebouwing tezamen met het weinige groen niet echt voor een gunstige broedomgeving.

Maar goed, na in het totaal 7,7 km in de wijk te hebben gelopen (zo gaande weg kun je toch heel wat kilometers maken in onze wijk), zijn alle zesenveertig nestkastjes weer schoon en kunnen de mezen als ze willen weer een mooi broedplaatsje inrichten. Volgend jaar zien we hoeveel kool- en pimpelmezen in onze wijk hebben gebroed. We zijn benieuwd! En we zijn Jos en Rob, die ieder jaar de kasten nakijken, schoonmaken en verzorgen. Hoe leuk!

Wilt u meer weten over vreemde vogels in het Vinkeveld? Klik dan hier en u bent volledig op de hoogte!