LANDELIJKE OPSCHOONDAG VINKEVELD 2012

GEPLAATS OP: 12.03.2012

geplaatst: 12-03-2012

Opschoondagen Vinkeveld groot succes

Vrijdag 9 maart begonnen de opschoondagen bij de basisscholen De Jutter en Hoffenne.
Wethouder Vroom hield een mooie toespraak bij De Jutter en onder leiding van onze enthousiaste vrijwilligers van de werkgroep Groen en Milieu, gingen de kinderen aan de slag.
De gemeente had gezorgd voor de nodige materialen, zoals knijpers, hesjes, handschoenen, zakken met ring en bezems.
Zowel bij de Hoffenne als bij De Jutter werd er hard gewerkt en de oogst was dan ook aanzienlijk.

De kinderen werden beloond voor hun goede werk met een gratis kaartje voor de bioscoop in de Muze en dankzij de gulle sponsoring van de Albert Hein op een drankje en een versnapering in de klas.
In de les werd ook nog aandacht besteed aan het onderwerp zwerfafval. Kortom een leerzame actie, met een positieve bijdrage aan het schoonhouden van de wijk.

Zaterdag 10 maart was nationale opschoondag, een actie om zwerfvuil op te ruimen en mensen ook bewuster te maken van het zwerfvuil probleem.
Wij mogen ons in de wijk verheugen op meerdere Z-ambassadeurs, maar die kunnen best hulp gebruiken bij het opruimen van het zwerfafval.

Als wijkvereniging Vinkeveld hebben wij met de gemeente in een werkgroep gezeten ter voorbereiding van de nationale opschoondag in Noordwijk.
Wij waren meteen enthousiast om hier mee aan de slag te gaan en het resultaat mocht er zijn.
’s Morgens om half negen begonnen we met de eerste mensen aan de bouw van een flinke partytent, ondertussen werd er al druk koffie gezet en werden de zelfgebakken appeltaarten aangesneden.
De gemeente was al vroeg aanwezig met de benodigde schoonmaak materialen en een leuke marktkraam.
De mannen van de gemeente hielpen enthousiast mee, bleven aanwezig voor hand- en spandiensten en voerde het opgehaalde zwerfafval af.
Diverse wijkbewoners van jong tot oud melde zich bij de tent, evenals een deel van de fractie VVD/JESS Noordwijk.

Onze nieuwe wijkagent was met zijn collega aanwezig en wethouder Vroom opende de opschoondag op inspirerende wijze.
Het resultaat van ruim een uur zwerfvuil ophalen is gigantisch. Meerdere zakken afval werden op de wagen geladen.
Sommige zakken zaten echt helemaal vol en waren bijna niet meer te sjouwen.

We kunnen dus spreken van een zeer geslaagde actie, dankzij de inzet van de gemeente, de wethouder, de vrijwilligers van de wijkvereniging, de scholen Hoffenne en De Jutter, de Z-ambassadeurs en natuurlijk van de wijkbewoners Vinkeveld.

( bekijk meer foto's onder het kopje "foto's" )