Eén van de 5 nieuwe nestkastjes gemaakt door de vader van Jos.

SCHOONMAAK EN INVENTARISATIE NESTKASTJES VINKEVELD 1 MAART 2014

GEPLAATS OP: 20.03.2014
schoonmaak-en-inventarisatie-nestkastjes-vinkeveld-1-maart-2014

Vorig jaar was het schoonmaken een bijzonder koude klus. Maar met een absurd zachte winter achter de rug moesten we nu al op de 1e dag van maart aan de bak. Het voordeel was heerlijk weer en een genot om lekker een paar uurtjes buiten te zijn. Uiteraard hebben we hier en daar ook weer de nestkastjes schoongemaakt van een aantal mensen die deze zelf hebben opgehangen. Voor ons een kleine moeite, zeker als je alle attributen bij je hebt.

De vader van Jos had ook dit jaar weer een 5-tal zeer fraaie nestkastjes gemaakt. Van een heel andere kwaliteit dan de nestkastjes die we in 2009 hebben opgehangen. Het mooie is ook dat de rekening van het hout bij de wijkvereniging kan worden ingediend. Dat timmert toch net even makkelijker!! Maar die nieuwe nestkastjes hadden we ook hard nodig want van velen waren de daken er afgewaaid en een enkele stond zelfs met water gevuld. Meer iets voor een eenden echtpaar of zo. Maar ook waren een aantal kastjes gewoon verdwenen. Waarschijnlijk is dat gebeurd bij het snoeien van de bomen afgelopen voorjaar.

Vanwege de lange koude periode vorig jaar en de groenrenovatie waren de verwachtingen niet hoog gespannen. Helaas kwam dit nare voorgevoel uit. Van de 34 gecontroleerde nestkastjes bleek er slechts in 9 gebroed te zijn. Dat is maar 26% waar dit in 2013 nog 35% was en in 2012 zelfs 52%. Daar word je natuurlijk niet echt vrolijk van. Daarbij moeten we wel vermelden dat we een kastje niet hebben gecontroleerd omdat een stelletje pimpelmezen daar nogal zenuwachtig in de buurt om heen zat te wippen. Maar ja, die ene maakt natuurlijk ook niet het verschil.

Op dit moment hangen vanuit het destijds gestarte project totaal 35 nestkastjes, 34 mezenkastjes en 1 nestkastje voor roodborstjes, in de wijk. In deze laatste hebben we overigens nog nooit iets van een broedsel aangetroffen. Het is op dit moment nog niet duidelijk of de kapotte nestkastjes allemaal kunnen worden gerepareerd maar daarmee zou het totaal op 40 nestkastjes kunnen worden gebracht.

Wat ons wel erg vrolijk stemde toen we door de wijk liepen is het feit dat veel Vinkevelders in hun tuin een nestkastje en/of voer hebben hangen. Daaruit blijkt dat onze medebewoners het beste met de vogels in hun wijk voor hebben. Dat is zeer verheugend want onze gevleugelde vrienden hebben het niet altijd even makkelijk in een woonwijk waar wel erg veel van steen en beton is. Het is daarom altijd genieten als je door de wijk wandelt of fietst en bijvoorbeeld het gekwetter van een mussenfamilie hoort of het heerlijke gezang van een merel.

Laten we hopen dat het dit jaar een goed vogel- en broedseizoen wordt en dat we weer veel van ze mogen horen. Wij krijgen er in ieder geval geen genoeg van...

Jos en Rob

Fotobijschrift:
Een van de 5 nieuwe nestkastjes gemaakt door de vader van Jos.