197/Nestkastjes 2 2016 (Small).jpg

NESTKASTJES WEER SCHOONGEMAAKT EN GEREPAREERD

GEPLAATS OP: 30.01.2016

Het leek wel lente tijdens de inventarisatie van de nestkastjes. Heerlijk, maar ook lekker op tijd om de kastjes weer voor de verhuur gereed te maken.

In menig boom werd al door een kool- of pimpelmees ongedurig naar ons gekeken... Ja, ja, rustig maar! Afgelopen seizoen hingen er 44 nestkastjes voor koolmezen in onze wijk.

In Vinkeveld 1 viel het aantal broedsels wat we in de kastjes aantroffen erg tegen maar dat werd later in de wijk meer dan goed gemaakt. Het lijkt er op dat in Vinkeveld 2 en 3 de omstandigheden om te broeden voor de mezen veel beter zijn dan in Vinkeveld 1.

Op dit moment hangen er in het totaal 45 mezenkastjes in de wijk. In maar liefst 20 nestkastjes troffen we de restanten van een broedsel aan en dat betekent dat in maar liefst 45% van het aantal nestkastjes vogels het afgelopen jaar hadden zitten broeden. Het seizoen ervoor bedroeg dit slechts een kleine 24%.

In sommige gevallen troffen we zelfs nog de overblijfselen aan van kleine koolmeesjes. Toch wel aandoenlijk om dat te zien.

Het hoge percentage verraste ons, met name omdat er een aantal nestkastjes van de bomen waren gevallen of anderszins niet langer bewoonbaar. Leuk dat we in dat soort gevallen vaak mede wijkbewoners te horen krijgen dat er ergens een dakje af is en in sommige gevallen de nestkastjes voor de deur worden gelegd.

Ook nu hadden we in een aantal gevallen te maken met water in nestkastjes en een aantal nestkastjes die gerepareerd moeten worden, voor zover dat overigens nog kan.

Erg fijn was dat ook dit jaar weer de wijkvereniging geld beschikbaar stelde om een aantal nestkastje te vernieuwen en een pot buitenbeits te kopen. Op die manier blijft het ook voor ons leuk om te doen en zijn wij , net zoals u, benieuwd wat het nieuwe broedseizoen zal brengen.

Laat de lente maar komen, de eerste krokussen zijn overigens al gesignaleerd!!