362/IMG-20200118-WA0000 (Small).jpg

BROEDEN IN HET VINKEVELD

GEPLAATS OP: 20.01.2020

Ja, dat gebeurd volop in onze wijk! Met de hoge temperaturen van de afgelopen dagen is het opeens een gezang van jewelste en zie je vogels onrustig heen en weer vliegen en vaak zijn ze ook al op zoek naar een mooie nestgelegenheid. En laat die nu volop voorradig zijn in onze wijk. Maar de nestkastjes moesten eerst wel even worden schoongemaakt (voorjaarsschoonmaak....) want je gaat natuurlijk niet op een oud en vies nest van een ander broeden. De gedachte alleen al.... Daarom hebben Jos en Rob zaterdag 18 januari alle 45 (!) nestkastjes in onze wijk geìnspecteerd (in welke hebben vogels afgelopen voorjaar zitten broeden), schoongemaakt of vervangen. Opvallend was dat bij een aantal nestkastjes de kool- en pimpelmezen al op het vinken(?)touw zaten om een nestje in gebruik te nemen. Ja, ja even geduld a.u.b..... Nestkastjes hebben het zwaar te verduren, niet alleen vanwege de weersomstandigheden (nestkastjes houden het soms niet droog of vallen door storm van de boom af) maar ook omdat `collega` vogels zoals spechten zich nog weleens op een nestkastje willen uitleven.

De nestkastjes die in onze wijk hangen worden bevolkt door kool- en pimpelmezen. Andere soorten nestkastjes hebben in de wijk geen zin omdat daarvoor te weinig geschikte groenstroken bestaan. Van de 45 nestkastjes vonden we in 21 gevallen ofwel in 47% restanten van een oud broedsel. Opvallend is dat de beste broedresultaten worden gehaald in Vinkeveld 2 en 3 en dan met name langs de groenstrook aan de Beeklaan. De combinatie van een hoge heg met nestkastje dicht in de buurt is hier debet aan. Van het drukke verkeer op de Beeklaan trekken de vogels zich weinig aan, dat boeit ze echt niet.

Ook dit jaar heeft de wijkvereniging er weer voor gezorgd dat er nieuwe nestkastjes konden worden aangeschaft en zodoende gingen Jos en Rob met 7 nieuwe exemplaren de wijk in, waarbij de bakfiets van de Z-Ambassadeurs uitkomst bood om alle nestkastjes en gereedschap mee te nemen. Hiervan werden er 5 ter vervanging van kapotte exemplaren gebruikt, 1 ter vervanging van een nestkastjes dat weg was en we vonden nog een boom die riep (of was dat een mees?) om een nieuw kastje...... Zodoende hangen er nu 46 schone en deels nieuwe nestkastjes in de wijk. De familie mees is er blij mee.

Bij de foto´s Jos in actie bij de inspectie en schoonmaak van een nestkastje, een oud nestkastje waar een specht zich op heeft uitgeleefd, een oude nestje met daarin nog een mezenei en de bakfiets met de nieuwe nestkastjes.