459/20220515_170516.jpg

ACTIE VROLIJKE BOOMSPIEGELS

GEPLAATS OP: 10.09.2022

Help je ook mee onze wijk nog kleurrijker te maken en hiermee tegelijkertijd te zorgen voor meer biodiversiteit?

Het doel van deze actie is om zoveel mogelijk kale boomspiegels in onze wijk te voorzien van kleurrijke én bijen- en insectenvriendelijke bloemen, (er zijn er al een aantal, zie foto!).

Een boomspiegel (ook wel boomkrans genoemd) is het stuk grond rondom de stam van een boom dat van boven toegankelijk is voor lucht en water, en in de ideale situatie minstens zo groot is als de kruin van een boom. Bomen zijn voor een gezonde groei afhankelijk van open grond rond de stam voor de toevoer van zuurstof en water. Een boomspiegel kan onbegroeid gelaten worden, maar deze kan ook begroeid zijn met bloemen en/of sierplanten.

Hoe werkt het?

Daartoe nodigen we alle inwoners uit (ook niet-leden van de wijkvereniging) om één of meer boomspiegels te adopteren. Dat kan zijn pal voor je huis, maar bijvoorbeeld ook aan de overkant of misschien ietsje verderop. Overleg met je buren om dit gezamenlijk te doen.

Alleen boomspiegels zonder ondergroei (struiken) komen hiervoor in aanmerking. Wees gerust, iedereen kan het. Je hoeft er absoluut geen groene vingers voor te hebben. Na het inzaaien is een beetje geduld eigenlijk het belangrijkste 'werk', al kan bij grote droogte wat water nooit kwaad natuurlijk.

De wijkvereniging verstrekt per geadopteerde boomspiegel een gratis zakje zaad van inheemse bloemsoorten die op natuurvriendelijke wijze zijn geteeld, een duidelijke uitleg én twee 'waarschuwingsbordjes' om te zorgen dat je 'tuintje' niet per ongeluk wordt geschoffeld. Tevens is de wijkvereniging met de gemeente Noordwijk in contact dat de geadopteerde boomspiegels door de bewoners worden onderhouden.

We zijn van plan de zakjes zaad op 7 en 8 oktober uit te reiken vanuit de wijkjutter, zodat de zaadjes op tijd de grond in kunnen. Nadere info volgt.

Aanmelden: Stuur vóór 30 september a.s. een e-mail naar de secretaris van de wijkvereniging (Klik hier) en vermeld je naam, adres en hoeveel boomspiegels je wilt adopteren.

Rob Choufoer is een van de initiatiefnemers van deze actie. Voor botanische vragen kun je hem bereiken op 06-54270505, voor algemene vragen kun je terecht bij de secretaris.

Dit is een initiatief van de Wijkvereniging Vinkeveld in samenwerking met de Vereniging voor Natuur- en Vogelbescherming Noordwijk.